Om Tistrup skytteforening

” Om os”

Tistrup skytteforening er grundlagt i 1880, hvor man de første mange år udelukkende skød med langdistance riffel på udendørs arealer uden de helt store sikkerhedsforanstaltninger. Senere kom der skærpede sikkerhedskrav, og der blev indrettet deciderede skydebaner bl.a. i Hodde og Hornelund, og skydning med salonriffel på 50 m baner kom også til.

I 1977 rykkede Tistrup Skytteforening ind på de nyindrettede skydebaner i kælderen under Hodde Tistrup hallen, hvor det blev skydning med riffel og pistol på 15 m baner der blev hovedaktiviteten.

I årene herefter forsøgte man at genetablere nogle af de gamle baner til skydning på 50 og 200 m, men de stadig stigende krav til sikkerhed og støjmiljø, gjorde det umuligt, og efter nogle år måtte man opgive tanken. Uden egne baneforhold døde langdistanceskydning på 200 m og 300 m samt feltskydning lige så stille ud med den generation.

På 15 m banerne derimod, var der stor aktivitet fra starten, og det, sammen med foreningens andel af et pænt overskud fra halballerne i slut halvfjerdserne til begyndelsen af firserne, har givet Tistrup skytteforening et solidt fundament at arbejde på gennem tiden.

På trods af tiltagende konkurrence om medlemmernes gunst, har Tistrup Skytteforening gennem årene været i stand til at holde et fornuftigt aktivitetsniveau, og ikke mindst været i stand til at modernisere faciliteterne og opdateret våbenbeholdningen.

Foreningen har i dag 14 baner, hvoraf de 12 er forsynet med elektroniske skiver, de 2 sidste er med mekanisk træk og de anvendes til pistolskydning.
På våbensiden har foreningen et antal rifler til såvel cal.22, som 4,5 mm luft, og ligeledes med hensyn til pistolerne kan der skydes både med cal. 22 og med luft.
I vinterhalvåret der strækker sig fra september til april, skydes der på indendørsanlægget.
I sommerhalvåret aftales der skydning på ”fremmede” baneanlæg efter aftale.

Som en del af den fortsatte udvikling af Tistrup Skytteforening, tog man i efteråret 2021 fat i buesporten, som er en tiltagende mere populære sport.
Bueskytterne har træningslokaler i Hodde Tistrup Hallens minihal, og i sommerhalvåret når vejret tillader på det grønne område nord for hallen.

om os billede