Hvad vi kan tilbyde

Skydning med gevær og pistol

En spændende og udfordrende sport for hele familien uanset alder og niveau. Skydesporten er med til at styrke evnerne til koncentration og fokusering, da de gode resultater kræver ro og præcision.

Skydning er en konkurrencesport, og som i alle andre sportsgrene bliver man kun god når man øver sig, så derfor går mange af skydeaftenerne med at konkurrere med sig selv om lige at gøre det lidt bedre end sidst.

Det er dog ikke kun træning og træning, i løbet af vinteren deltager vi i en del konkurrenceskydninger, turneringer og stævner, så vi kan få afprøvet om færdighederne også holder under konkurrencepres.

Udover de forskellige stævner vi har mulighed for at deltage i, skyder vi 4-5 turneringsskydninger på hjemmebane. I løbet af vintersæsonen skyder vi om klubmesterskab i de enkelte klasser, hvor mesterskabet vindes af den skytte der har det højeste gennemsnit af bedste resultat i november, december, januar, februar og marts.

I vinterhalvåret skyder vi med såvel luftgevær og luftpistol, som cal.22 gevær og pistol, og foreningen har alle våben, som medlemmerne frit kan benytte.

Tistrup Skytteforening har i dag 12 baner med moderne elektronisk markeringsanlæg til riffelskydning, og 2 baner med mekanisk træk til pistolskydning.

Når vi kommer frem til april måned, slutter vinterskydningen, og i sommerhalvåret rykker vi udendørs, for at skyde 50 m skydning med riffel. Vi har desværre ikke mulighed for at anlægge en 50 m bane i Tistrup, så vi lejer os ind hos Helle Skytteforening, som har et 50 m baneanlæg ved Helle Hallen.

Bueskydning

Skydning med bue og pil er en spændende og lidt anderledes aktivitet, hvor der er gode muligheder for at dyrke et lidt større socialt samvær omkring sporten, da man typisk er sammen på banen det meste af en skydeaften, og sparer med hinanden omkring såvel skydningen som udstyret.

I Tistrup Skytteforening startede vi bueskydningen op i efteråret 2021, og er nu godt på vej med et hold aktivt skydende medlemmer, som alle har gennemgået et grundlæggende trænerkursus.
I løbet af maj måned 2022 har yderligere 4 skytter gennemført Buetræner 1 kursus, således at vi i dag har trænere der kan udvikle vore bueskytter.

Bueskydning er stadig, primært, en individuel sport, men kan dyrkes sammen med familien eller venner, og alle kan være med uanset alder og fysik (fra omkring skolealder), og netop derfor er sporten gennem de senere år er blevet stadige mere populær.

Man kan dyrke bueskydning på alle niveauer, lige fra almindelig afslappet hyggeskydning til konkurrence på højt plan. Uanset niveau, så kræver det dog en indsat for at nå dertil hvor man hver især gerne vil være, og begreber som koncentration, motorik og systematik indgår som væsentlige elementer i træningen.

Træningen vil fremover foregå i Hodde Tistrup Hallens ”minihal”, som har en størrelse, hvor vi kan skyde mange skytter samtidig, og dermed kan flere få skudt mere uden den store ventetid.
Vi kan samtidig komme ud på de rigtige konkurrenceafstande som er 12 m for børn og 18 m for voksne indendørs.

I sommerhalvåret kan vi rykke skydningen udendørs på græsarealet nord for hallen når vejret tillader, og her vil vi kunne komme ud på afstande op til 50 m (maks. konkurrenceafstand er dog normalt 60 m).